Happy Birthday to me!

Igår åkte jag och pappa ner till stan för att göra en synundersökning så jag får börja övningsköra. Sedan lunchade vi på Kinarestaurang innan jag tog jag tåget ner till Dalarna. Spelade lite kort och härjade med lillasyster och lillkusinen under kvällen.

Imorse vaknade jag av frukost på sängen och presenter eftersom att jag fyller år idag! :) Annars har dagen varit väldigt lugn. Åkte ner på affären 3 gånger, och in till Leksand en gång för att köpa tårta. Senare underdagen kom mormors syster över på tårtfika och bullar. Och efter det har jag inte gjort nåt eftersom det har regnat hela tiden...

//Dad and I went downtown yesterday to do a vision test so I can get my drivers permit. Then we had lunch at a China restaurant before I took the train to Dalarna. We played card games when I got there and I played tag with the little ones.

I woke up this morning with breakfast in bed and gifts because it's my birthday today! :) My day has otherwise been pretty calm. I went to the store 3 times and we went to Leksand once to get some cake. My grandma's sister with husband came over today for som cake and coffee. I haven't done anything else since then, because it's raining..//

The Stockholm Trip

I fredags åkte jag och pappa in till Stockholm och gick på Gröna Lund. Det var inte så mycket köer som jag hade väntat mig så det var bra. Efter några timmar där åkte vi in till stan igen och kollade på slottet och nån kyrka. Sedan hade vi så ont i fötterna så vi gick på bio för att vila lite. Vi såg "Dumma Mej 2", dock med svenskt tal vilket var väldigt irriterande, så jag kanske måste se den igen haha. Sen tog vi ett kvällsdopp och gick på våran lilla promenad runda. På promenader såg vi en kalv som hade rymt så vi fick valla den tillbaka in i hagen med några andra vi träffade på promenaden.

//Dad and I went downtown Stockholm last friday and went to the theme park Gröna Lund. I had expected more lines there, so we felt like we were done being there pretty fast. We went back to downtown Stockholm to see the castle and a german church. In the afternoon our feet started to get sore from walking so much so we went to a movie to rest a little bit. We saw "Dispicable Me 2" but it was dubbed in Swedish so it was a little bit irritating. I might have to see it again with English speech too. We swam when we got back to the camping and went for another walk. We saw a calf that had escaped so we had to bring it back to its pasture.//

Igår fixade vi tågbiljetter som jag behöver för att åka till stugan imorgon, sedan åt vi lunch på Vapiano. Därefter fick jag gå och shoppa medans pappa var någon annanstans. Känndes som att jag gick in i samma slags affärer hela tiden men jag hittade lite roliga grejer som ett par jeans och nån tröja. När jag var klar mötte jag upp pappa och vi åt glass. Sen åkte vi hem och gick på promenad och badade som vanligt.

// I bought train tickets yesterday so I can go to my vacation house on Monday. We ate at Vapiano afterwards. I got to go shopping for a while, while dad was somewhere else. It felt like I walked into the same kinds of stores all the time. I think I went to 5 different H&M's in 4 hours haha! But I found a pair of jeans, a shirt and some other stuff. In the end of the day, dad and I bought some ice cream. We swam and went for a walk as usual when we got back to the camping :)//

Stockholm!

Idag har jag och pappa hämtat upp farfar och så drog vi iväg på campingsemester i Stockholm som vi gör varje år. Idag har vi mest bara åkt bil, badat, ätit och gått på promenad. Såg en runsten och ett utomhusgym på promenaden också!

// Dad and I picked up grandpa so we could go on our annual camping trip to Stockholm today! We didn't do a lot today. We mostly drove, went swimming, ate and went for a walk. We saw a runestone (am I using the right word?) and a outside gym on the walk as well :)

Pics

I morgon har jag varit hemma i en vecka och det känns helt overkligt.. känns konstigare att komma tillbaka till den Svenska kulturen och vardagen än det var när jag åkte för ett år sen. Eftersom jag var beredd på att det skulle bli annorlunda där, men nu när jag kom tillbaka var allt så vanligt på nåt sett med samtidigt ovanligt från vad jag blivit van vid under det senaste året. Jag har alltså hunnit vara i stugan, träffa familjen, träffat några kompisar, tränat på gympan och börjat renoverat rummet.

// I've been in Sweden for exactly a week tomorrow and it feel very unrealistic to be back... It feels weirder to come back to the Swedish culture and the routines here than when I came to the U.S. a year ago. Probably because I was prepared that it would be different from home there. Everything was so normal when I came back, but at the same time very different from what I was used to in the U.S. So since I came back I've been in my summerhouse, got to spend time with family and some friends, been to a gymnastics prectice and I started to fix my bedroom.//

Bad i Siljan //Swimming in lake Siljan

Handlade lösgodis! // Bought some Swedish candy

Nya tapeterna för mitt rum! // the new wallpapers for my room
Gymnastik // Gymnastics
Leker frisörsalong // cutting dad's hair

Hemma I Sundsvall

Nu är jag hemma i Sundsvall igen. Har varit i stugan några dagar med Erika och Elsa som överraskade mig, vi badade, solade och "snapchattade" mest hela tiden. Vi åkte hem igår och börjaderöja i huset. Mamma har ju som sagt köpt ett nytt hus medans jag var borta, så vi har varit på IKEA för att kolla på en ny säng och skrivbord till mig och även på tapeter. Idag ska vi börja måla och rensa ur Simons rum som jag ska få ha.

Finally home

Det blev inget mer strul på hemresan, men jag sov inget på flyget hem. Kollade på lite filmer, lyssnade på musik och kollade på soluppgången i 8 timmar.

Mamma och Lilly hämtade upp mig på flygplatsen och jag var dötrött. Sen åkte vi till Max och käka chicken nuggets. Efter det åkte vi till ett köpcenter och köpte en ny telefon till mig :) Köpte en iPhone 5 och sedan åkte vi hem till stugan. När jag kom till stugan överraskade Erika och Elsa mig där!

Hemresan...

Hemresan är en lååååånghistoria... Ha i åtanke att jag inte hade en telefon att ringa från eller ätit något sen 12 på dagen...

Jag skulle skulle alltså flyga från Seattle till Amsterdam kl 18:10 och sen åka till Stockholm från Amsterdam så jag skulle vara hemma vid fyra tiden på dagen den 18e juli... Så hela familjen var på flygplatsen och checkade in mina väskor (som var exakt vad maxvikted kunde vara, puh!) och ställde oss i säkerhetskontrollkön. När det var dags för mig att gå så blev det många tårar och kramar. Jag tog transporttåget till min terminal. När jag skulle borda planet så ropade de upp mig till "receptionen" eller vad de nu kallas eftersom nåt var fel på biljetten.. men det fixade sig. Jag hade extrem tur som fick fyra säten i rad så jag hade kunnat sova jätte bra på den 9 timmar långa flygturen...

Efter ett tag ropar de i högtalarna att de testar flygplanets datorer så det är säkert att flyga eftersom en av datoerna krånglar. Efter en timme ropar de ut att de kommer stänga av planet en liten stund så de kan återställa datorerna eftersom åtminstone en av dem måste fungera. Efter 1,5 timme ropar de ut att man får gå av och sträcka på benen och äta om man vill, men man måste ta med allt handbaggage man har. No way att jag skulle kånka med mig 25 kg handbaggage från planet så jag väntar ett tag till.. och börjar fundera på hur jag ska kunna kontakta mamma och Stina när jag inte har en telefon så de vet att jag inte lyft än. Efter 2,5 timme ropar de ut att de nästan är klara men de måste fylla på med bensin på flyget... Så jag går upp till en flyg värdinna och frågar om jag får låna en telefon för att ringa Stina. Jag börjar storgrina framför henne när jag försöker förklara varför jag behöver låna telefonen eftersom jag var så trött och ledsen sen förut. Direkt till Stinas röstbrevlåda. Typiskt, står där och storgrinar när jag lämnar ett meddelande och går tillbaka till min plats. En Indisk familj försöker trösta mig och ger mig lite snacks att äta och låter mig ringa Stina igen. Nu svarar hon och ser till att hon mailar min mamma så hon inte väntar på Arlanda i tusen år... Pratar lite med andra på flyget innan jag somnar i en halvtimme medans jag väntar på att flyget ska fixas.

Fyra timmar efter att flyget skulle gått måste alla passagerare kliva av planet och boka om resan eftersom våran resa blev inställd...Så jag lånar en telefon av ett par jag pratar med på planet och försöker lista ut hur jag ska boka om resan och ifall jag ska åka hem eller stanna på flygplatsen. Får hjälp av några andra på planet att ringa och boka om resan. Klockan är nu halv tolv på natten och jag har gråtit så mycket att jag har huvudvärk.. Går ner till baggaget och kånkar två stora 23kg väskor, en handbaggage väska, ryggsäck som väger 10000 kg, min lettermans jacket och en filt ut till upphämtningsplatsen där Stina skulle hämta mig. Hon föreslår att jag ska checka in de stora väskorna så vi inte måste ta med dem hem, så jag tar in alla väskor igen bara för att höra att jag inte kan lämna dem på flygplatsen pga säkerhetsskäl... Ut igen med alla väskor och efter att ha lånat ytterligare två främligars telefoner så kommer stina 20 över 12 på natten och hämtar mig. Så när jag kom hem vid ett tiden skrev vi ut biljetter som skulle gå till Minneapolis till Chicago till Sverige.. Första flyget går 6.55.

Jag väckte kidsen i morse vid 4:30 så jag kunde få en sista kram innan Kurt och jag åkte till flygplatsen igen. Världens otrevligaste kvinna börjar checka in mina väskor men ser inte att jag betalat för extra väskan så vi måste byta kö för att checka in väskorna för andra gången.... Vi fick en urgullig tjej denna gång som fixade allt och lät Kurt gå med mig genom säkerhetskontrollen eftersom jag är under 16. Gaten var fullproppad och men jag kom äntligen ombord och fick nätt och jämt upp väskan på hyllan. Flyget åkte iväg i tid, men när jag kom till Minneapolis så fick jag ett sms från Stina, Kurt och mamma som sa att nästa flyg till Chicago är inställt.

Efter ett tags letande efter hjälpcentret för Delta så bokade de om mitt flyg IGEN via Paris. Så nu sitter jag här på Minneapolis flygplats, jag fick 10 dollar som ersättning så jag kan äta lunch. Jag hittade även ett Starbucks och har skypat med Stina och kidsen. Allt är lugnt och jag har väntat nästan 4 timmar här på att nästa flyg till Paris ska gå...

Får se hur mycket mer strul det kan bli, men jag hoppas på att all ska gå bra nu.. Ska snart gå över till gaten så jag inte blir sen... Vill ju inte missa flyget precis ;) Jag måste bara få säga att jag har träffat en massa snälla, omtänksamma och trevliga människor på denna resa och jag var ganska glad att få sova en sista natt i huset faktiskt :)

Fortsättning följer när jag kommer hem till Sverige!

Going away gifts ♥ & Kurt's B-day!

Fick Washington halsbandet av familjen och regn(/tår)droppen av grannarna när vi hade grillkväll på baksidan i tisdags :)

Igår, onsdag, var min sista dag och även Kurt's födelsedag. Det firades med att åka i Stinas raggarbil (mustang) till XXX - Drive in för att äta hamburgare och root beer floats. Sedan var det bara att packa ihop det sista, träffade Patty och grannarna en sista gång och sedan bar det av till flygplatsen. Men hemresan är en annan historia....

Last update from the states

This will probably be my last update from the states since I don't want to waste my last day (and Kurt's Birthday) by the computer. It's really sad that I have to leave, and I have been crying a lot because I don't want to leave. But it doesn't feel like I'm leaving.. It feels like I'm lying when I'm saying I'm excited to go home, but I don't feel the excitement at all. Not because I don't miss my family and friends, but I don't think I've realized I'm leaving and not coming back in a while. Thinking about leaving makes me cry, but it feels like I'm not going anywhere. Feels like Wednesday is the big day when I'm leaving, but at the same time it feels like I'm going to be back on Thursday and everything will go back to normal.

It's going to be very hard to say good bye at the airport. My host family is truly the most amazing family I could ever have stayed with. They've made me feel like a part of the family, the kids are like real siblings to me and I don't feel like a guest in the house. I know all of the relatives and I know how to get to places. It feels wierd to leave everything again and go back to where I left everything before.

I will probably be very excited  when I see my mom and sister at the airport, but from now until the plane lands in Stockholm I'll probably be very sad.

- Kurt, Stina, Karina & Lukas, I love you very much and I can't wait until I'll see you next time ♥

s'mores night

My last night in the u.s. was celebrated with s'mores, a campfire, the neighbors and gifts. I got a beautiful necklace from Kurt and Stina and one from the neighbors.

Going away BBQ

Kurt and Stina hosted a "going away party" for me yesterday (Monday). It was fun to see people I've met and  been hanging out with throughout my year. We had a great evening and Patty and out Texas cousins spent the night here afterwards.

Bar UK

I helgen åkte vi ut till min mammas och värdmammas morbrors ranch. Vi red hästar, åkte fyrhjulingar, badade och hade ett litet party/BBQ middag så jag kunde säga hejdå till alla där nere. Jag lärde mig hur man fångar hästarna och hur man travar och galopperar. Så nu är jag värsta öm i benen, men det känns bra! Vi kom hem igår, söndag, och jag har packat upp allting och slängt det i tvätten. Ikväll ska vi ha ett till BBQ party hemma så jag får träffa alla :)

packa...

Det har varit frustrerande, ansträngande och ännu mer frustrerande att få ihop min packing utan att ha övervikt. Även om jag köpte två extra väskor så hade jag 10 kg för mycket saker, så jag har skänkt bort massa kläder jag inte använder. Så nu har jag exakt 23 kg i varje stor väska, plus 20kg mer i handbaggaget... Hur gick det till att jag samlat på mig så mycket saker?! Tror ändå jag fått till det nu så jag inte behöver stressa mina sista 3 (TRE?!) dagar... önskar jag kunde stanna längre, på samma sätt jag önskar att jag kunde träffa alla där hemma...

Wild Waves!

I torsdags åkte jag och Patty till Wild Waves för att bada och åka karuseller. åt dipp n' dots och prövade massa amerikanskt godis jag aldrig ätit förut. sen åkte vi till 7eleven eftersom det vad 11e juli (july 11th, 7/11) och fick en gratis slushy. Sen åkte vi till Karinas sista simtävling.

Nordstrom sale and 8 seconds

I onsdags åkte jag och Stina in till BellSquare för att shoppa på Nordstroms Anniversary Sale :) Vi bokade en personlig assistent (låter värsta snobbigt, men man var tvungen att ha en eftersom de riktiga rean inte hade börjat än) och köpte lite kläder och skor. Jag fick med mig två stickade tröjor, ett par jeans, springtights, skringskor och ett par converse. Problemet är bara att jag har alldeles för mycket saker att ta med mig hem, så jag har lite packnings problem...

När jag kom hem åkte jag upp till Patty för att träffa hennes pappa som bor i Cali i normala fall.. Så vi gick ut och åt på mexicansk restaurang. Riktigt trevligt var det :)

Under kvällen hade jag och Stina filmkväll och såg 8 seconds. Det är en cowboy film, som slutar värsta sorgligt...

Tuesday

I tisdags när vi hämtade kidsen från lägret, åkte vi ut till Lake Washington för att bada. VI träffade kusin Ethan där, lekte med hans hund och åt glass från glassbilen :) Efteråt mötte vi Kurt i Seattle för att äta middag och se på baseball. Min sista baseball match innan jag åker hem.. :(

utflykt till Snoqualmie falls

Igår började kidsen på läger som de ska göra hela veckan, så Stina och jag gjorde lite ärenden innnan vi hämtade upp kidsen och åkte på en utflykt. Vi åkte till Snoqualmie falls som ligger ca 30 min härifrån en sväng innan det var simträning och gympaträning.

Lake Kachess

Lördag till Söndag var jag och campade med några gympatjejer vid Lake Kachess, som ligger ungeföre en timme från Seattle. Vi badade, grillade korv, marshmellows, s'mores och våfflor. (japp man kan grilla våfflor här eftersom allting är fördigtgjort när man köper det.. så man lägger bara våfflorna på gallret haha.)

80th Birthday Party

I lördags hade vi party för Kurts mamma i efterskott med ca 60 pers. Vi hade hyrt en festlokal vid poolen Karina har simträning i. Jag kände inte så många där och det var typ ingen i min ålder, men det var hyffsat kul :) I mitten av festen kom några gympakompisar och hämtade mig för att åka på camping :)

4th of July!

4th of July/USA's nantionaldag /Independence Day firades först uppe vid Camano Island med Stinas pappa m fru. och lite mer släkt och vänner. Vi åkte ut i båten för att fiska krabbor och njuta av det fina vädret. Vi sköt även lite fyrverkerier och smällare där uppe :) Vi kom hem till ett fullt hus med 3 av Kurts syskon m familj och lite annat folk. Kring 8 gick vi ner till Lake Boren Park för att kolla på raketer och fira. Tyvärr gick nånting snett med fyrverkerishowen, så fyrverkerier som skulle pågått under 20 minuter tog slut efter 5 minuter så alla gick hem igen. Hemma så hade vi kul med tomtebloss och smällare. Därefter började fyrverkerishowen igen 2 timmar senare så vi kollade från altanen.

11 moths

Nu är sista månaden här, sorgligt nog. Vi har hunnit med massor av roliga saker under sommarlovet hittills och vi har 10 dagar till att hinna med att göra fler roliga saker!

Kommer inte ihåg vilken ordning allt kom i, men det här är ungeför vad vi har gjort
1: Firade Marnys 80e födelsedag med middag uppe i Space Needle. 2:Firade Pattys födelsedag i Seattle m. Danny. 3: Graduation! 4: Baseball match. 5: Fick en Kattunge :) 6: Midsommar firande. 7: BBQ hos grannarna. 8:Road trip till Eastern Washington. 9: Party för Marny! 10: 4th of July at the Cabin 11: Fyrverkerier i Lake Boren Park 12: Barnvaktning.

Road trip to Ephrata

I måndags fixade jag naglarna med Patty på morgonen så jag kunde umgås med henne innan hon åker till Californien. Sedan for jag, stina och kidsen österut till Kurts syster. Det var typ 40 grade när vi kom fram dit så vi satt mest inne vid A/Cn och åt isglass. Senare for vi vidare på våran road trip till Grand Coulee Dam, som var byggd medas "the New Deal" hände under 30-talet. Vägen dit var verkligen fin. De hade en laser show där som berättade hela historien om floden och dammen. Ganska intressant, men det var ganska myggigt så jag är myggbiten över hela benen nu :(
Kom hem till Kurts syster vid midnatt.

Idag var det lika varmt igen så vi åkte och badade innan vi åkte hem igen. Poolen var himla cool med rutchbanor, hinderbanor och trampoliner :) Hade inte förväntat mig sån bra pool i en liten stad som Ephrata (pytteliten stad).

Swedish Midsummer in America

I helgen, rättaresagt i söndags, så åkte hela familjen plus Patty ut till St.Edwards Park för att fira Svensk midsommar en vecka försent med massa folk som har rötter i norden. Vi gjorde midsommar kransar, barnen hade Leksandsdräkter och vi dansade små grodorna och allt sånt där man gör när man firar midsommar i Dalarna:)  Vädret var nästen för bra och för varmt för att vara Seattle. Det var 33 grader i skuggan hela dagen och barnen var hur duktiga som helst att inte klaga i de varma dräkterna :)

När vi var klara åkte jag och Patty hem till henne för att sola och bada i poolen igen. Upptäckte när jag kom hem att mitt hår blev grönt utav klorvattnet, JÄTTEGRÖNT haha. Under kvällen var min gammelmorbror och moster över på grillning och pratade ett tag och när de åkte hem åkte vi ner till affären och fixade hårfärg. Nu ser jag ut som vanligt igen, även om kidsen ville att jag skulle ha kvar det gröna håret :)

Babysitting

Jag har haft både fullt upp sedan jag bloggade sist och inte gjort mycket alls! Jag har varit vid starbucks huvudkontor i Seattle, shoppat, varit till Akvariumet i Seattle och barnvaktat massor under helgen eftersom Stina och Kurt firade deras 10e bröllopsdag :) Jag barnvaktade kidsen fredag till lördag vilket var lätt som en plätt, kikade på film och byggde pärlplattor och badade i trädgården.

Det blev det superfint väder så jag och Patty åkte till Factoria för att shoppa och senare åkte vi upp till hennes pool för att bada och sola. Sen under kvällen barnvaktade jag igen, fast denna gång grannarna. Lätt som en plätt igen, vi åt pizza till middag och hade "efterrätts-pizza" med smores smak till efterätt. Middag American style, hahhaha. Problemet när kidsen sov var att grannarna har netflix så jag spenderade mer tid på att bestämma vilken film jag skulle se istället för att kolla på film.. aja. Tjänade iallafall ihop lite shoppingpengar :)

Fick även hem mitt nya band som sitter på kameran från Amazon :)