College & PSAT

Denna dag har varit lite jobbig men mestadels bra! Första lektionen när vi skulle haft engelska, kom min stuiderådgivare och pratade med hela klassen om att de ska söka in på college och vilka klasser de måste ta så de kommer in på det college de vill gå på osv. Både intressant och jobbigt. Intressant för att jag också vill börja på college och kul att lära sig om hur allt går till. Men det var lite jobbgt för det kändes som exakt samma process som när man skulle välja till gymnasiumet och då kom jag på att alla mina kompisar i Sverige redan börjat gymnasiet och jag sitter här och kan inte ens göra något med mina "credits" jag får från varje klass....
 
Dock har resten av dagen har varit väldigt bra. Pratade med min rådgivare under lunchen och hon sa att jag inte behövde gå till skolan i morgon(!) för att alla juniors ska göra ett PSAT test (Ungefär som ett förberedelse-test inför nationellaproven i Sverige) som alla tar inför SAT-testet. Det är det provet som colleges kollar på för att bestämma sig ifall de vill ha dig på deras skola eller inte. Men jag ska ju inte gå på college (iaf inte nästa år) så jag tyckte det var onödigt att betala 100 spänn för att göra ett prov i 3 timmar när jag kunde vara hemma.. Men jag ska nog göra SAT provet till våren bara för att de hur bra jag gör ifrån mig.
 
På grund av att jag inte gör PSAT testet är jag alltså hemma, eller i Bellaveue Square och shoppar! Låter inte alls fel tycker jag, Plus att jag inte har överdrivet med läxor heller! 
 
Vi är hemlösa inatt,så vi sover hos grannarna igen eftersom de lackar golven i vårt hus. Vi har kikat på debatten, ätit pizza och jag har försökt hitta ett sätt att omvandla mina betyg och lektioner från Sverige till skolsystemet här. Det har gått sådär,jag vill bara veta "hur jag ligger till" med svenska skolsystemet motför amerikanska. Sverigie är lååångt efter i både naturvetenskap och matte! Men det känns som att google har övergivit mig, så jag kan inte omvandla mina svenska lektioner...Någon som vet om man kan göra en uppskattning vilka klasser som är samma i Sverige och high school?
 
Avslutade kvällen med att prata med mor min om skolan och vad jag vill att hon stoppar i min godispåse. Saknar svenskt godis extremt mycket! Speciellt Marabou!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0