kompisar och sånt.

Har suttit och kikat på nästan alla bloggar på utbytesstudent underkvällen och börjar tänka på en massa grejer jag kan berätta om. Till exempel det här med skolsporter som simning, fotboll, cross country osv. Jag ångar mig till viss del väldigt mycket att jag inte började med någon skolsport i början av skolåret. För det är där man får alla kompisar och träffar folk med samma intressen som en själv.
 
Om jag fick börja om hade jag helt klart försökt komma med i cross country eller någon annan sport/klubb eller vad som helst, så jag lärde känna mer folk nu i början. Det känns lite jobbigt när jag är i skolan, jag känner inte riktigt så många som jag kanske hade velat, än. Folk hejar i korridoren även om jag inte har någon aning om vad dom heter eller hur dom känner mig. Det skulle kännas jättekonstig att sitta med dem på lunchen för det känns som att jag är i vägen för deras vanliga rutiner och att jag inte ska anta att jag känner dom bara för att de var trevliga och pratade med mig. 
 
Det är inte så att jag inte trivs i skolan, för jag trivs verkligen. Jag har några som jag pratar med på morgonen innan skolan, Pattie som jag sitter med på bussen och några jag äter lunch med osv. Men jag är alldeles för "blyg" för att ta initiativ att börja prata med folk. Det känns lite som att de inte kommer vara intresserade eller bry sig. Om någon börjar prata med mig eller om jag blir introducerad så pratar jag hur mycket som helst och de flesta verkar tycka att det är kul att jag är här. Standard frågorna är vilket språk man pratar i Sverige, ifall jag kan säga något på svenska och vad jag tycker om skolan/Seattle/USA, men sen bryr dom sig inte lika mycket längre...
 
Jag kanske måste anstränga mig lite mer för att prata med nya människor, för det är en ganska stor skola med 1200 elever. Så jag skulle jättegärna vilja hitta fler att kunna umgås med, hitta på något efter skolan med eller folk att klä ut sig i spirit wear kläder och gå med på fotbollsmatcher. Har i och för sig bara gått här en månad och det kommer nog kännas bättre om/när jag börjar träna gymnastik med skollaget, men jag är otålig och blyg så det känns inte som en så bra kombination. 
 
En annan sak som är lite halvkontisgt är att jag inte brukar vara blyg inför nya människor hemma (visst inte brukar jag..?) och när jag kommer hit så är jag superblyg bara för att jag är osäker med språket och alla kommenterar min dialekt (dock på ett positivt sätt), så jag tycker bättre om att lyssna på när andra pratar än att prata själv. Plus att jag tycker det är "obehagligt" att läsa högt och svara på frågor inför klassen för att jag är rädd att säga fel, uttala något på ett heltokigt sätt, läsa för långsamt eller bara inte kunna förklara mig och svara så utförligt som möjligt. Ni som gick i samma klass som mig vet att jag var den som alltid svarade på alla frågor och pratade gärna lite för mycket än för lite.  Det gör mig frustrerad för jag vet att jag måste träna på att läsa och prata för att bli bättre, men jag vill inte göra bort mig och irritera folk heller.
 
Jag har pratat med Jasmine under kvällen och så satt det känns lite bättre, men det är frustrerande att personligheten ändras så sjukt mycket bara för att jag är osäker med språket...
 

Kommentarer
Postat av: e-Louise

Ja du Helena. Otåligheten har du efter mor din och blygheten kanske du har efter din mormor. Jag har alltid tyckt att det är svårt att prata med nya människor. Men ge inte upp. Du är ju duktig på engelska så strunta i att vara rädd för dialekt osv. Prata på du och skulle det bli något fel så är ju inte det hela världen och de förstår säkert om det skulle bli så. Kan du inte komma med i något skollag i sporten nu fast det gått en månad?
Kan du inte bjuda hem några till dig (Stina och Curt)? Men jag är helt övertgad om att du kommer att få kompisar att vara med utanför skolan. Du är ju en sådan tjej som alla vill vara med. Jag brukar säga att bara ni lär känna mig så upptäcker ni hur otroligt trevlig och rolig jag är!!!!! Tänker massor på dig mitt älskade barnbarn. Kram från Mormor

Svar: Det är ingen sport som jag känner riktigt passar mig, och det finns fördelar också med att inte vara med i ett lag, som att jag får mer tid att göra läxor och hinna träna gymnastik.,
Plus att vi håller ju på att renovera här hemma så när allt är klart så kommer vi ha ett bonusrum man kan umgås i. Saknar dig! puss och kram!
Helena Frestadius

2012-09-29 @ 12:58:38
Postat av: Malva

Hur kanner du dig nu? jag kanner mig ocksa lite ivagen aven fast jag har massa kompisar! men det ar liksom svart att lara kanna dom pa riktigt! Hoppas allt ar bra! :) vi kanske skulle skypa nan dag skulle vara kul att se vad du kanner och sa :)

Svar: Jag känner mig mycket bättre! Gäller att tänka på de bra sakerna istället för att tänka på allt man inte har :)Jag förstår precis vad du menar med att man inte riktigt känner dem på riktigt!

Ja absolut, det tycker jag! :)
Helena Frestadius

2012-10-09 @ 17:25:25
URL: http://malvacarlsson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0