Lata amerikanare

Jag vaknade för en timme sen då byggarbetarna börjar jobba med huset. Sedan dess har jag pratat lite med Moa som är i England på språkresa och med annat roligt folk.

 
Påtal om något helt annat så tänkte jag bara skriva lite om de skillnader jag sett hittils under mina 5 dagar här.  Det är att amerikanare generellt är ganska lata och ofta tar en drive-thru (som ni märkt har jag följt med på 3 st på 2 dagar), de köper is tex när det ska ha i en frysbox eller när de campar ist för att ha kylklampar som vi har i Sverige. De tyckte det var konstigt att vi packade våra egna varor när vi handlat och när jag sa att våra vanliga affärer är lika stora som deras "pyttelilla" affär blev de ganska förvånade.
 
De köper ofta cheese sticks eller string cheese som är en liten pinne av ost som skalar av en liten tråd åt gången och äter. Man kan köpa kokade och skalade ägg på påse och hittills har vi nästan bara köpt frukt och grönsaker som redan är uppskurna, tvättade och redo att ätas. Det är sällan de äter "riktig mat" till lunch, utan de tar hellre en yoghurt, en "snackbar" och nåt att dricka.
 
Om man åker på Costco så köper man ALLT i storpack (iofs så är costco känt för att det ska vara så), tex 1,5kg chips/påse, 5L glass/paket osv. Det var helt sjukt hur stora och billiga grejerna var. Inte kontigt att många är överviktiga här när man köper så stort och mycket av allt onyttigt. 
 
Det enda som är annorlunda Sverige på ett väldigt bra sätt är att alla i kassorna står upp här, medans dem i Sverige sitter ner.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0